دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 226-219 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار علوم تشریحی، مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ایران ، delavizhamdi83@gmail.com
چکیده:   (12126 مشاهده)

مقدمه: استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی نوین برای یادگیری، ماندگاری مطالب، تعامل و ارتقاء شغلی دانشجویان سودمند است. هدف از این مطالعه، بررسی ارتقای یادگیری آناتومی با استفاده از اشیاء یادگیری تکرارپذیر می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد14 عدد از اشیاء یادگیری تکرارپذیر) (RLO: Reusable learning objects از بخش‌های مختلف آناتومی بدن برای دانشجویان پزشکی ورودی1387 علوم پزشکی یاسوج، طراحی گردید. طول زمان اشیاء یادگیری تکرارپذیر‌ها بین11 تا22 دقیقه بود و با توجه به حجم کم آنها با تلفن همراه یا mp4 قابل استفاده بود. قبل از شروع کلاس‌ها این مواد آموزشی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در پایان ترم، میانگین نمرات این دانشجویان با دانشجویان ورودی 1386 که از این روش استفاده نکرده بودند، مقایسه شد. تاثیر استفاده از اشیاء یادگیری تکرارپذیر بر محتوای درسی، بهبود تعامل، علاقه، انگیزه، مشارکت، آمادگی و نگرش دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، بعمل آمد.

نتایج: مقایسه میانگین نمرات دانشجویان ورودی 1387 نسبت به 1386 افزایش نشان داد ولی از نظر آماری، معنی‌دار نبود .نظر‌سنجی نشان داد که این روش آموزشی در یادگیری آناتومی 5/75 درصد و در تعامل دانشجویان 6/60 درصد موثر می‌باشد. علاقه دانشجویان به استفاده مجدد از اشیاء یادگیری تکرارپذیر، 6/74 درصد بود، و 2/54 درصد دانشجویان اعتقاد داشتند که این ابزار اموزشی می‌تواند جایگزین کلاس درس تئوری شود.

نتیجه گیری: استفاده از اشیاء یادگیری تکرارپذیر علاقه‌مندی و ارتباط مفید و موثر را در بین دانشجویان افزایش می‌دهد و منجر به افزایش انگیزه خودآموزی می‌شود.

متن کامل [PDF 424 kb]   (2061 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/1/18 | پذیرش: 1394/6/3 | انتشار: 1394/9/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.