دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 173-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، mary.zarghani@gmail.com
چکیده:   (15030 مشاهده)

  مقدمه: ایجاد انگیزه در اساتید، آموزش محققین، بهره‌برداری بهتر از شواهد و ایجاد ارتباط بین اعضای جوامع علمی، زمینه استفاده و انتقال دانش، بر‌اساس نیازهای جامعه و آموزش جامعه‌نگر را فراهم می‌کند. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی فرآیند تولید دانش و استفاده از شواهد در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، همچنین کاربرد آن در ارتقاء سیستم سلامت و آموزش جامعه‌نگر دانشجویان می‌‌باشد.

  روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه مورد پژوهش، نهایتا شامل 68 مرکز پژوهشی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران می‌باشد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ساخته شده توسط نجات و همکاران در دو بخش تولید دانش و ترویج استفاده از شواهد است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار‌گرفتند.

  نتایج: وضعیت تولید و استفاده از دانش، در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، در حیطه"تولید دانش و شواهد" قابل استفاده در تصمیم‌گیری‌ها در وضعیت مطلوب و در حیطه ترویج شواهد در وضعیت نامطلوب، قرار داشته و نیاز به مداخله دارد.

  نتیجه‌گیری: در ابتدای تدوین هر پژوهشی، شناسایی مخاطبین خاص نتایج حاصل از پژوهش، باعث کاربردی ‌شدن شواهد و دانش تولید شده می‌گردد . این امر، منجر به انجام پژوهش‌ها، مطابق با نیاز‌های جامعه می‌شود. وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران از نظر آموزش جامعه‌نگر و پزشکی مبتنی بر شواهد، احتیاج به بازنگری دارد. با بهبود وضعیت تولید و ترویج دانش مبتنی بر شواهد، توسعه کیفی چشم‌گیری در آموزش جامعه‌نگر به وجود خواهد ‌آمد.

 

متن کامل [PDF 259 kb]   (2382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/16 | پذیرش: 1394/4/15 | انتشار: 1394/6/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.