دوره 2، شماره 2 - ( پاييز و زمستان 1386 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 55-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (24970 مشاهده)

اهداف: درس بهداشت4 و اتاق مشاوره دانشکده پزشکی از جمله منابع کسب مهارت برای نوشتن پیشنهاده و گذراندن پایان‌نامه در دانشجویان پزشکی زاهدان می‌‌باشند. این تحقیق به بررسی نظرات دانشجویان در مورد تاثیر درس بهداشت 4 و اتاق مشاوره بر پیشنهاده و پایان‌نامه دانشجویان پزشکی می‌پردازد.

روش‌ بررسی: این تحقیق توصیفی با 155 نمونه در سال‌های 1383 و 1384 در علوم پزشکی زاهدان بر روی دانشجویان پزشکی که پایان‌نامه خود را به ثبت رسانده‌اند، انجام شد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه‌ای جمع‌آوری و با استفاده از آمار‌های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون‌ کای‌دو تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: /38% از دانشجویان با ادغام کارگاه روش تحقیق در درس بهداشت4 موافق و یا کاملاً موافق و 9/43% نیز با آن مخالف و یا کاملاً مخالف بوده‌اند. حدود 35% افراد از خدمات اتاق مشاوره در طول نوشتن پیشنهاده برخوردار شده‌اند. تاثیر استفاده از این خدمات در3/10% افراد کم و خیلی‌کم، در3/12% متوسط و در20% زیاد و خیلی زیاد بود. پاسخ افراد به برخورداری از خدمات این اتاق در زمان انجام پایان‌نامه در8/25% افراد مثبت، برای3/61% منفی می‌باشد. 85% افراد از خدمات این اتاق در زمان نوشتن پیشنهاده و انجام پایان‌نامه بهره‌مند شده و یا اصلاً بهره‌مند نشده‌اند. تاثیر استفاده از خدمات این اتاق در زمان انجام پایان‌نامه در1/7% افرادکم و خیلی‌کم، در 6/11% متوسط در 20% زیاد و خیلی زیاد بوده است.

بحث : درصد زیاد افرادی که با ادغام کارگاه روش تحقیق در بهداشت 4 موافق هستند بررسی بیشتری را می‌‌طلبد. همچنین نیاز به اتاق مشاوره باید مورد ارزشیابی مجدد قرار گرفته و ادامه کار آن منوط به مفید بودن آن از دیدگاه دانشجویان باشد.

  

متن کامل [PDF 148 kb]   (2634 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/12/2 | انتشار: 1386/10/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.