سابقه و اهداف: وجود عوامل بازدارنده در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری باعث فاصله زیادی بین وضعیت مطلوب و وضع موجود در عملکرد دانش آموختگان این رشته شده است. با توجه به فقدان ابزاری جامع و معتبر در راستای شناخت این عوامل در ایران، پژوهش حاضر با هدف طراحی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر به روش دلفی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسری و آزاد استان یزد در سال 1392 انجام شد. گروههای عضو پانل متخصصین (شامل مسئولین آموزش دانشجویان در دانشکدههای پرستاری، مربیان بالینی پرستاری، پرسنل پرستاری مسئول آموزش دانشجویان در بالین و دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری) به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند که نمونهگیری در گروه مسئولین به روش سرشماری و در سایر گروهها به روش تصادفی ساده انجام و حجم نمونه در مجموع 48 نفر تعیین گردید که در نهایت 41 نفر شرکت در پژوهش را پذیرفتند . ابزار گردآوری دادهها در دور اول دلفی پرسشنامهای ساختارمند با 82 گویه و یک سوال باز پاسخ جهت پیشنهادات تکمیلی بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) در نرم افزار SPSS 17.0 تحلیل گردید و طبق فرآیند دلفی، درصد توافق با حیطهها و گویههای پرسشنامه تا رسیدن به اجماع 75 درصد و بیشتر بررسی شد .
یافته ها: طی دو دور دلفی اجماع برروی گویه های پرسشنامه حاصل شد و درصد توافق اعضاء پانل متخصصین در پرسشنامه نهایی 85/79 بدست آمد. پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری با 89 گویه در هفت حیطه (و درصد توافق) برنام ه آموزشی ( 94/79%)، ارزشیابی (21/76%)، منابع و مقررات محیط بالین (17/81%)، ارتباطات حرفه ای (25/81%)، مربی بالینی (62/82%)، روش های یاددهی و یادگیری (25/81%) و دانشجو (91/81%) به تصویب اعضاء پانل متخصصین رسید .
نتیجه گیری: پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری مشتمل بر حیطههای متعدد، با احتساب اجماع 85/79 درصد اعضاء پانل متخصصین ، بعد از مراحل روانسنجی و هنجاریابی میتواند پرسشنامه ای جامع و معتبر برای ارزیابیهای مداوم آموزش بالینی و شناسایی نقاط ضعف و چالش های موجود در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری ایران باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |