دوره 2، شماره 2 - ( پاييز و زمستان 1386 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 26-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baraz Pardenjani S, Rostami M, Loorizadeh M. State of Clinical Education at Tehran University of Medical Sciences from the Viewpoint of Students of Nursing & Midwifery. jmed 2008; 2 (2) :16-26
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-44-fa.html
براز پردنجانی شهرام، رستمی مریم، لوری زاده محمد رضا. وضعیت آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1386; 2 (2) :16-26

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-44-fa.html


دانشگاه جندی شاپوراهواز
چکیده:   (37557 مشاهده)
مقدمه : ارتقاء کیفیت آموزش بالینی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه دانشجویان پرستاری مامایی می باشد.

روش بررسی : در یک مطالعه توصیفی در سال 84-83 از کلیه دانشجویان ترم آخر کارشناسی پیوسته پرستاری و کاردانی مامایی به تعداد 250 نفر درخواست شد که پرسشنامه ای 36 گزینه ای را به صورت خود ایفا تکمیل نمایند. داده ها با نرم افزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شد.

نتایج : مهم ترین نقاط قوت آموزش بالینی به ترتیب عبارت بودند از: برخورد مناسب مربی با دانشجو، حضور به موقع مربی و دانشجو در بخش، رعایت پیشنیاز های دروس کارآموزی و رعایت مراحل آموزش بالینی، حمایت کامل مربی از دانشجو، نظارت کافی بر روند آموزش بالینی و مهم ترین نقاط ضعف آموزش بالینی به ترتیب عبارت بودند از عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در محیط بالینی، عدم وجود امکانات رفاهی، عدم ارزشیابی مربی بالینی توسط دانشجو و نا هماهنگی دروس نظری و کارآموزی.

نتیجه گیری : گرچه برخی از ابعاد عرصه های آموزش بالینی خوب و عالی است، اما تقویت جنبه های مثبت و اصـلاح نقـائص مـی توانـد گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی باشد و با ارزیابی های مکرر عرصه های بالینی و مقایسه وضـعیت موجـود بـا وضـعیت قبل و یا بعد نقاط ضعف و قوت موثر در آموزش بالینی شناسایی گردد.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجو، پرستاری، مامایی
متن کامل [PDF 196 kb]   (4744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/12/2 | انتشار: 1386/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb