دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 13-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baradaran H, Shajari J, AlirezaeeTehrani S. An assessment of the relationship between the meta-cognitive awareness of reading strategies and students' achievement in Iran University of Medical Sciences in 2012-2013. jmed 2014; 9 (2) :2-13
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-377-fa.html
برادران حمید رضا، شجری ژیلا، علیرضائی طهرانی سیما. بررسی رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 92-1391. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (2) :2-13

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-377-fa.html


کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، simara43@yahoo.com
چکیده:   (20033 مشاهده)

سابقه و اهداف: دستیابی به یادگیری معنی‌دار از اهداف مهم آموزشی دانشجویان پزشکی محسوب می‌گردد. به همین دلیل نیاز به طراحی و به‌کارگیری روش‌ها و راهبردهای کارآمدتر در مطالعه ضروری به نظر می‌رسد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین آگاهی از راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی92-91 در سه مقطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی انجام شد و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 317 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و ابزار مطالعه پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن مختاری و ریچارد (MARSI) Strategies Inventory Metacognitive Awareness of Reading بود و داده‌ها با نرم افزار SPSS 16 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و آزمون T مستقل تحلیل گردید .

یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی از راهبردهای مطالعه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوب می‌باشد . همبستگی معنی‌داری میان آگاهی دانشجویان پزشکی از راهبردهای مطالعه و سه مؤلفه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش آگاهی از راهبردهای برنامه‌ریزی و هدفمندی در مطالعه بیش از سایر راهبردهای فراشناختی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی را تبیین می‌کند، بهتر است به آموزش این راهبردها به عنوان بخشی از برنامه آموزشی پرداخته شود تا دانشجویان پزشکی در فرایند یادگیری مستقل و خودتنظیم توانمندتر شوند.

 

متن کامل [PDF 259 kb]   (4342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/12/13 | پذیرش: 1393/4/1 | انتشار: 1393/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb