دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 55-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد، مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، Nooshinpordelan@gmail.com
چکیده:   (18279 مشاهده)

  سابقه و اهداف: انگیزش در کسب دانش و مهارت‌های علمی نقش مهمی دارد و در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط صفات شخصیت با انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری بود.

  روش بررسی: این پژوهش، مطالعه توصیفی همبستگی است که نمونه آن را 112 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان تشکیل می‌داد که در سال تحصیلی 1390-1391 با روش نمونه‌گیری سرشماری انتخاب شده بودند، برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد چند عاملی شخصیت ( NEO-BFI ) و انگیزش پیشرفت( ACMT ) وفرم کوتاه تیپ‌ها شخصیتی شغلی استرانگ استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین نمرات انگیزش پیشرفت و صفات شخصیت(نئو و استرانگ) و مقایسه‌ها با رگرسیون گام به گام توسط نرم‌افزار SPSS19 انجام شد.

  یافته‌ها: انگیزش با صفات وظیفه‌شناسی (21= r )، برونگرایی(19= r )، جستجوگری(15= r ) همبستگی مستقیم و با صفت روان‌رنجورخویی(12-= r ) ،هنری(20 - = r )،اجتماعی(19 - = r ) و واقع‌گرایی(15= r ) همبستگی معکوس داشت. بین انگیزش تحصیلی، صفت‌پذیرش، سازگاری تیپ هنری و قراردادی رابطه معنی‌داری مشاهده نشد.

  نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد برخی از صفات شخصیت تبیین کننده انگیزه پیشرفت در دانشجویان پرستاری می‌باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران آموزش پرستاری در پذیرش دانشجویان برای این رشته تحصیلی به نقش صفات شخصیت توجه کنند.

متن کامل [PDF 205 kb]   (3051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1392/12/3 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.