دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1392 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 33-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delaram M. Students’ satisfaction about the performance of academic advisors before and after implementation of the Advisors` Project in Shahrekord University of Medical Sciences. jmed. 2013; 8 (3) :33-43
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-224-fa.html
دل آرام معصومه. مقایسه میزان رضایت مندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از عملکرد اساتید مشاور قبل و پس از اجرای طرح استاد مشاور. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (3) :33-43

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-224-fa.html


، masoumehdelaram@yahoo.com
چکیده:   (11780 مشاهده)

 سابقه و اهداف: مشاوره و راهنمایی ناکافی، در دستیابی دانشجویان به اهداف آموزشی و حرفه‌ای ایجاد اختلال نموده و بدین صورت ممکن است آن‌ها از منابع مناسب جهت رفع نیازهای آموزشی خود استفاده ننمایند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان رضایت مندی دانشجویان از عملکرد اساتید مشاور قبل و پس از اجرای طرح استاد مشاور انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی که جامعه آن را کلیه دانشجویان رشته‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشکیل دادند، در دو مرحله در نیمسال اول 91-90 و نیمسال اول 92-91 انجام شد. تعداد نمونه 244 نفر و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای خود ساخته مشتمل بر دو بخش اطلاعات فردی و تحصیلی دانشجویان و 10 سؤال چند گزینه‌ای در مقیاس لیکرت جهت سنجش میزان رضایت آن‌ها از عملکرد استاد مشاور بود. داده‌ها با نرم افزار SPSS و آزمون‌ هایتی زوج، کا- اسکوئر و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: "فراهم بودن امکان دسترسی به استاد مشاور" تنها موردی از موارد ده گانه رضایت مندی دانشجویان بود که تفاوت معنی داری را قبل و پس از اجرای طرح در دانشجویان دانشکده پرستاری نشان داد (01/0=P) در حالی که در سایر موارد تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که اجرای طرح استاد مشاور نتوانسته است جایگاه رضایت بخشی را برای دانشجویان فراهم کند. نظارت کافی دانشگاه بر اجرای صحیح فرآیند طرح، حمایت از اساتید مشاور و تقویت جایگاه آنان می‌تواند به بهبود این فرآیند کمک نماید.

 

واژه‌های کلیدی: مشاوره، راهنمائی، رضایت مندی، دانشجو
متن کامل [PDF 1360 kb]   (2006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb