دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah H, Halvani G H, Barkhordari A, Momayyezi M, Ardakani M, Hokm Abadi R. A survey on the application of airborne pollutants simulation chamber as an educational aid tool of occupational health students at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2012. jmed 2013; 8 (2)
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-150-fa.html
فلاح حسین، حلوانی غلامحسین، برخورداری ابوالفضل، ممیزی مهدیه، بهجتی اردکانی مهدی، حکم آبادی رجبعلی. بررسی تأثیر به‌کارگیری محفظه شبیه سازی آلاینده‌های هوابرد به عنوان یک وسیله کمک آموزشی در میزان یادگیری دانشجویان رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای در سال 1391. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (2)

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-150-fa.html


، mahdieh_momayyezi@ yahoo.com
چکیده:   (16680 مشاهده)

سابقه و اهداف : با توجه به اهمیت درس مبانی نمونه‌برداری آلاینده‌های هوا برای دانشجویان رشته بهداشت حرفه‌ای و نقش وسایل کمک آموزشی در ارتقای یادگیری، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان یادگیری دانشجویان در ارائه درس مبانی نمونه‌برداری آلاینده‌های هوا با به‌کارگیری محفظه شبیه‌سازی آلاینده‌های هوا انجام گردید.

روش ‌بررسی: این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه‌تجربی و در سال 1391 صورت گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی یـزد می‌باشند. نمونه گیری با روش سرشـماری در دو گروه مورد و شاهد و با تعداد نمونه 53 نفر در هر گروه به صورت غیر تصادفی انجام گرفت. در آموزش گروه شاهد به روش سنتی (سخنرانی) و در گـروه مورد علاوه بر روش سـنتی از وسیله کمک آموزشی استفاده گردید و در پایان دوره نیز علاوه بر نظرسنجی، نمرات دانشجویان در دو گروه با استفاده از نرم‌افزار SPSS-11.5 ارزیابی شد.

یافته‌ها: آنالیز داده‌ها در گروه‌های مورد و شاهد نشان داد که میانگین نمره کسب شده توسط دانشجویان در گروه مورد برای بخش اندازه گیری ذرات قابل استنشاق 6/2±44/16، ذرات کلی 8/2±17/16 و لوله‌های آشکار‌ساز 3/2±06/17 می‌باشد. همچنین میانگین نمرات کسب شده در هر سه بخش عملی به طور معناداری از گروه شاهد بیشتر بود.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج نظر سنجی‌های انجام شده از دانشجویان و همچنین نتایج ارزیابی‌ها، میزان یادگیری دانشجویان با استفاده از روش آموزش ترکیبی (آموزش سنتی به‌ همراه محفظه شبیه‌سازی آلاینده‌های هوابرد) بالاتر از گروه شاهد بوده است لذا می‌توان از این وسیله به عنوان یک وسیله کمک آموزشی جهت ارتقاء آموزش در دروس مربوطه بهره گرفت.

متن کامل [PDF 512 kb]   (2859 دریافت)    
موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/7/25 | پذیرش: 1392/7/21 | انتشار: 1392/7/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb