دوره 16، شماره 3 - ( پائیز 1400 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 162-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini A, Keshmiri F, Rooddehghan Z, Mokhtari Z, Salamat gaznag E, Bahramnezhad F. Design, Implementation and Evaluation of Clinical Pharmacology Simulation Training Method for Nursing Students of Tehran School of Nursing and Midwifery. jmed 2021; 16 (3) :151-162
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1251-fa.html
حسینی امین، کشمیری فاطمه، روددهقان زهرا، مختاری زهرا، سلامت گزنق الهه، بهرام نژاد فاطمه. طراحی، اجرا و ارزیابی آموزش شبیه‌سازی فارماکولوژی بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (3) :151-162

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1251-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، bahramnezhad.f@gmail.com
چکیده:   (1313 مشاهده)
مقدمه: آموزش به دانشجویان در محیط ایمنی همچون مراکز شبیه­سازی­شده می­تواند در ارائه خدمات آموزشی و آمادگی برای کار در بالین موثر باشد. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی آموزش شبیه­سازی فارماکولوژی بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
 روش بررسی: مطالعه حاضر در سال 1400- 1398 در سه فاز اصلی طراحی، اجرا و ارزشیابی مرکز مهارت­های دارویی در مرکز مهارت­های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. ابتدا فاز طراحی با تهیه مقدمات فضا و داروهای مورد نظر انجام شد. با توجه به شیوع بیماری کووید – 19، بخشی از مرحله اجرا و ارزشیابی در بستر مجازی صورت گرفت. قبل و بعد از اتمام دوره کارآموزی، دانش، مهارت، رضایتمندی و استدلال بالینی دانشجویان با کمک پرسشنامه­های مربوطه سنجیده و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمرات سه متغیر دانش فارماکولوژی، مهارت محاسبات دارویی و استدلال بالینی فارماکولوژی دانشجویان پرستاری قبل و بعد از اجرای کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد، هر سه میانگین به طور معنی­داری نسبت به قبل از مداخله ارتقا یافته بود (001/0 p< و 001/0p=). میانگین کل رضایتمندی دانشجویان از دوره کارآموزی فارماکولوژی (2/3) 57/30 بود که حاکی از رضایتمندی نسبی از دوره آموزشی بود
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج مطالعه حاکی از ارتقای سطح دانش فارماکولوژی، استدلال بالینی دانشجویان در حوزه فارماکولوژی و ارتقای معنی­دار مهارت در محاسبات دارویی بود. با وجود محدودیت­های ناشی از کرونا، به نظر می­رسد این شیوه آموزشی منجر به بهبود عملکرد دانشجویان پرستاری در فارماکولوژی می­شود.
متن کامل [PDF 827 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/6/25 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb