دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 19-2 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. ، Shoghli@zums.ac.ir
چکیده:   (1114 مشاهده)
مقدمه: بیش از یک دهه است که محققان ایرانی دغدغه دانشگاه نسل سوم را داشته و مطالعات گوناگون در این زمینه به‌ اجرا در آورده‌اند. گردآوری و تحلیل اندیشه‌هایی معرفی­‌شده در این مطالعات، ممکن است بتواند راهگشای یافتن مسیری برای دگردیسی در حرکت به‌­سوی دانشگاه نسل سوم را فراهم آورد. این مطالعه در تلاش است تا با مرور مقاله‌های معتبر، الزامات حرکت دانشگاه‌های ایران به‌سوی دانشگاه نسل سوم را معرفی کند.
روش بررسی: این مطالعه به روش مرور مفهومی و بر پایه چهارچوب معرفی­‌شده از سوی آرسکی و املی در هشت گام به ‌اجرا درآمده است. همه مقالات اصیل سه سال اخیر (1396-1398) در مجلات دارای نمایه علمی-پژوهشی، از پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی استخراج شدند. سپس با در نظر گرفتن معیارهای خروج، 12 مقاله در این مطالعه باقی ماند.
نتایج: مرور مفهومی مقالات، جداسازی و نوترکیبی مؤلفه‌ها موجب شکل‌­گیری 9 الزام درون‌دانشگاهی شد که می­‌توان آن‌­ها را در سه الزام میانجی (فرهنگ و پرورش کارآفرینی)، الزام بنیادین (چشم­‌انداز، رسالت، اهداف و استراتژی و مدیریت و رهبری) و الزام بسترسازی و حمایت (سیاست‌­گذاری­‌های کارآفرینانه و توسعه دانشگاه) جای داد.
نتیجه‌گیری: به نظر می­‌رسد مدل پیشنهادی در این مطالعه برای آغاز کارآفرینی دانشگاهی و سپری‌کردن گام­‌های اولیه مناسب باشد. البته، بر اساس میزان رشد کارآفرینی در هر دانشگاه ممکن است مطالعه بیشتر و عمیق‌­تری برای برخی از این الزامات ضرورت یاید.
متن کامل [PDF 1147 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/7/3 | پذیرش: 1400/3/6 | انتشار: 1400/3/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.