دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 245-255 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirkazehi rigi Z, tafazoli M, karimi moonaghi H, taghipour A. The education effect based on Reflective Education on critical thinking skills of midwifery students. jmed. 2020; 14 (4) :245-255
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1081-fa.html
میرکازهی ریگی زهره، تفضلی مهین، کریمی مونقی حسین، تقی پور علی. تأثیر راهبرد یادگیری تأملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (4) :245-255

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1081-fa.html


مربی مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران ، tafazolim@mums.ac.ir
چکیده:   (1119 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء تفکر انتقادی، یکی از چالش‌های اصلی در حرفه پزشکی می‌باشد. ارزﺷﻴﺎﺑﻲ اﻃﻼﻋﺎت و اﻧﺘﺨﺎب راﻫﻜﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ درﺳﺖ، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻬﺎرت ﺗﻔﻜﺮ انتقادی اﺳﺖ و یکی از روش‌های تفکر انتقادی، یادگیری تأملی است که منجر به پیشبرد فرایند حل مسأله می‌گردد. این مطالعه با هدف تأثیر راهبرد یادگیری تأملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه، از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد از آموزش، که بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در نیمه دوم سال ۹۵ انجام گردید. نمونه‌های پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی به دو گروه آموزش به روش مبتنی بر یادگیری تأملی و مرسوم تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر بود. دانشجویان دو گروه، به مدت دو جلسه سه ساعته، طی دو هفته، تحت آموزش به روش مبتنی بر یادگیری تأملی (نگارش تجربه، خلاصه‌نویسی و جستجوی بازخورد) و روش مرسوم دانشگاه‌ها (پرسش و پاسخ، سخنرانی) قرار گرفتند. پرسش‌نامه تفکر انتقادی قبل و یک ماه بعد از آموزش، توسط دانشجویان دو گروه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16، جهت بررسی همگنی دو گروه مطالعه از نظر متغیرهای کمی، از آزمون من‌ویتنی و متغیرهای کیفی از آزمون کای‌دو استفاده شد. به منظور مقایسه نمره مهارت تفکر انتقادی قبل و بعد از مداخله در دو گروه از آزمون ویلکاکسون استفاده گردید. سطح معنی‌داری در تمام موارد 05/0 > P در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج نشان داد بعد از مداخله نمره مهارت¬های تفکر انتقادی در هر دو گروه افزایش یافته و درگروه آموزش مبتنی بر یادگیری تأملی نسبت به گروه مرسوم افزایش بیشتری داشته است (05/0Pvalue<).
نتیجه‌گیری: اطلاعات حاصل از این مطالعه، می‌تواند گام نخستین برای انجام پژوهش‌هایی باشد که به جستجوی روش‌های مدخله در برنامه بالینی به منظور پرورش تفکر انتقادی بپردازد
واژه‌های کلیدی: آموزش، روش یادگیری تأملی، مهارت تفکر انتقادی


 
متن کامل [PDF 1303 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb