دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 269-256 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، farhad.asghari@gmail.com
چکیده:   (2688 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان، به ‌عنوان یکی از مشکلات روان‌شناختی- تحصیلی در دانشجویان دختر، شیوع بالاتری دارد. ذهن‌آگاهی و آمیختگی شناختی در تبیین مشکلات روان‌شناختی، نقش قابل‌ ملاحظه‌ای می‌توانند داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، نقش میانجی آمیختگی شناختی در رابطه بین ذهن‌آگاهی و اضطراب امتحان دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و از روش معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. از جامعه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونه‌گیری داوطلبانه، نمونه‌ای با حجم 120 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه اضطراب امتحان، فرم کوتاه پرسش‌نامه ذهن آگاهی و پرسش‌نامه آمیختگی شناختی استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 21 و SmartPLS نسخه 2 در سطح 01/0 تحلیل شدند.
نتایج: یافته‌ها نشان داد، ذهن‌آگاهی به‌صورت منفی آمیختگی شناختی و اضطراب امتحان را پیش‌بینی می‌کند (001/0 > P). همچنین ذهن آگاهی به‌ صورت غیرمستقیم و با نقش میانجی آمیختگی شناختی می‌تواند اضطراب امتحان را پیش‌بینی نماید (01/0 > P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش، نشانگر اهمیت ذهن‌آگاهی و آمیختگی شناختی در تبیین اضطراب امتحان بود و آمیختگی شناختی، بین ذهن‌آگاهی و اضطراب امتحان، نقش میانجی دارد. بنابراین به منظور کاهش آسیب‌های روانشناختی- تحصیلی (مانند اضطراب امتحان) می‌توان دوره‌های آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی برگزار کرد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، ذهن‌آگاهی، آمیختگی شناختی، دانشجویان

 
متن کامل [PDF 970 kb]   (794 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1398/8/18 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1398/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.