دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 294-286 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد گروه پزشکی اجتماعی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، a.tirgar@mubabol.ac.ir
چکیده:   (2726 مشاهده)

مقدمه: برگزاری کلاس‌های آموزشی براساس تاریخ تعیین شده از سوی دانشگاه نوعی نظم و تبعیت از قوانین آموزشی محسوب می‌شود. اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم تأخیر یک یا چند هفته‌ای در شروع ترم تحصیلی است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین علل بی‌نظمی در آغاز ترم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی از منظر اعضاء هیأت علمی، انجام پذیرفت.
روش بررسی: مطالعه توصیفی مقطعی حاضر در سال 1395، به شیوه در دسترس با مشارکت 59 نفر از اعضاء هیأت علمی سه دانشگاه علوم پزشکی (بابل، شهید بهشتی و ایران)، انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌ای 22 سؤالی مشتمل بر چهار بخش در مورد عوامل مؤثر بر بی‌نظمی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ توسط تیمی از اساتید و پایایی آن با استفاده از روش آزمون- بازآزمون (82/0=r) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.
نتایج: اکثر اعضاء هیأت علمی شرکت‌کننده در مطالعه مرد (34 نفر) بودند. بیشترین سهم آن‌ها استادیار (23 نفر) و متوسط سابقه کار آنان 6/8 ± 24/15 سال بود. پرسش از آنان در خصوص علل غیبت دانشجویان نشان داد که مهم‌ترین عامل غیبت به عقیده آن‌ها، ترغیب دوستان دانشجو برای شرکت نکردن در کلاس‌های آغاز ترم (773/0 ± 29/4) و مهیا نبودن امکانات رفاهی مانند خوابگاه و غذاخوری در آغاز ترم تحصیلی (28/1 ± 74/3) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، وقوع بی‌نظمی در آغاز هر ترم تحصیلی، تحت تأثیر عوامل مختلف به‌ویژه ترغیب همکلاسی‌ها برای شرکت نکردن در کلاس است اما استادان با اثرگذاری مطلوب خود می‌توانند از آن پیشگیری نمایند.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، عضو هیأت علمی، دانشگاه

واژه‌های کلیدی: دانشجویان، عضو هیأت علمی، دانشگاه
متن کامل [PDF 926 kb]   (525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/27 | پذیرش: 1398/8/25 | انتشار: 1398/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.