دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 170-181 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


6- دانشجوی دکتری سلامت در حوادث و بلایا، دانشکده بهداشت، گروه سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران. ، s.mirzaei2113@gmail.com
چکیده:   (3606 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مدل سروکوال از جمله مدل¬های متداول ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی می¬باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سه مقطع علوم پایه، کارآموزی و کارورزی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی– تحلیلی) در سال 1397 بود که در آن 332 نفر از دانشجویان پزشکی در سه مقطع علوم پایه، کارآموزی و کارورزی به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. داده¬ها با پرسشنامه 25 سوالی برگرفته از پرسشنامه استاندارد شده سروکوال گردآوری، و با استفاده از نرم افزار spss 24 و آمار توصیفی و آزمون¬های تی زوجی، تی مستقل، و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد، و در مجموع کیفیت خدمات آموزشی بین انتظارات و ادراکات دانشجویان تفاوت معناداری وجود داشت و در هیچ یک، انتظارات آنها برآورده نشده بود. بیشترین فاصله مربوط به بعد تضمین و کمترین مقدار مربوط به بعد قابلیت اطمینان بود. بعلاوه، انتظارات دانشجویان در مقاطع مختلف در تمامی ابعاد غیر از بعد ملموس بودن، و کیفیت کلی خدمات با هم متفاوت بود. اما درک آنها تنها در دو بعد ملموس بودن و قابلیت اطمینان با هم تفاوت داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، دانشجویان از وضعیت موجود دانشگاه ناراضی بوده و تا دستیابی به وضعیت مطلوب و رضایت دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی دانشگاه، فاصله زیادی وجود دارد و در بسیاری از موارد نیاز به بازنگری و بهبود شرایط وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات آموزشی، دانشجوی پزشکی،کارآموزی، کارورزی

متن کامل [PDF 853 kb]   (665 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/5/19 | انتشار: 1398/9/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.