دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 21-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reshadat S, Ghasemi S, Rajabi Gilan N, Azizi A, Abbas-Abadi S, Ahmadian M. Perception of medical students participated in community-oriented medical education in Kermanshah (2007-2011). jmed. 2014; 8 (4) :21-31
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-209-fa.html
رشادت سهیلا، قاسمی سید رامین، رجبی گیلان نادر، عزیزی علی، عباس آبادی سکینه، احمدیان محمد. دیدگاه دانشجویان کارورز پزشکی از آموزش در عرصه پزشکی جامعه‌نگر کرمانشاه طی دوره پنج ساله: 90-1386. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (4) :21-31

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-209-fa.html


، qasemi_sr@yahoo.com
چکیده:   (11120 مشاهده)

 سابقه و اهداف: جامعه پزشکی نقشی محوری در نظام سلامت کشور ایفا می‌کنند. از این رو بررسی رویکردهای مختلف آموزش پزشکی تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت آموزش خواهد داشت. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت آموزش پزشکی جامعه‌نگر از دیدگاه کارورزان پزشکی انجام شد.

روش‌بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه‌ کارورزان پزشکی که طی سال‌های 90-1386 دوره‌های آموزشی خود را به مدت یک ماه در عرصه آموزش پزشکی جامعه‌نگر گذرانده بودند (175 نفر) انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با مشاوره‌ی مرکز EDC دانشگاه بود. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 88/0 مطلوب بوده و روایی محتوای آن با نظر 5 نفر از کارشناسان این حیطه، تأیید شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS V15 و با به‌کارگیری آمار توصیفی و آزمون‌های آماری آنالیز واریانس و فریدمن، تحلیل شد.

یافته‌ها: کارورزان پزشکی وضعیت عرصه را در مقایسه با بیمارستان از نظر کیفیت آموزش (4/42%) و امکان یادگیری مهارت‌های عملی (3/48%) در حد عالی، در مورد تنوع بیماران مراجعه‌ کننده (2/57%) و کیفیت آموزش سطوح پیشگیری (6/55%) خوب و در مورد مدت زمان صرف شده برای بحث در مورد بیماری‌ها در 74% خوب الی عالی توصیف کردند. از میان دلایل تفاوت آموزش در عرصه جامعه‌نگر با بیمارستان، "امکان یادگیری مهارت‌های عملی" از اهمیت بالاتری نسبت به سایر دلایل برخوردار بوده است (05/0P<).

نتیجه‌گیری: در این مطالعه، پاسخگویان، عملکرد آموزشی عرصه جامعه‌نگر را مطلوب ارزیابی کرده و آن را در مقایسه با آموزش بیمارستانی واجد مزایای بیشتری دانسته بودند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تقویت مراکز آموزش پزشکی جامعه‌نگر در اولویت سیاستگذاری‌های آموزشی قرار گیرد.

 

متن کامل [PDF 261 kb]   (1643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb