دوره 7، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 58-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bouzarjomehri F, Nafisi Moghadam R. Attitude of medical students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences towards change in the medical physics curriculum . jmed. 2012; 7 (3) :58-66
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-166-fa.html
بوذرجمهری فتح اله، نفیسی مقدم رضا. دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصل‌های درس فیزیک پزشکی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (3) :58-66

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-166-fa.html


دانشیار ، Bouzarj_44@ssu.ac.ir
چکیده:   (17602 مشاهده)

سابقه و اهداف: علی رغم توسعه­ی فن­آوری­های فیزیک پزشکی، سال­هاست سرفصل­های درس فیزیک پزشکی دانشجویان پزشکی ایران تغییر نکرده است. آموزش فیزیک پزشکی در بسیاری از دانشگاه­های دنیا براساس اهداف کاربردی تعریف و به­طور عملی آموزش داده می­شود. به­نظر می­رسد آموزش مطالب جدید نظیر روش­های تشخیصی درمانی باید جایگزین مطالب نظری موجود شود. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصل ‌ های درس فیزیک پزشکی انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی بر روی 96 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی طی سالهای 1389-90 با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انجام شده است. برای نظرسنجی دانشجویان در مورد تغییر مطالب درس دو واحدی فیزیک پزشکی، ابتدا روش­های تصویربرداری پزشکی به 5 دوره دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی رادیولوژی به­طور نظری و عملی آموزش داده شد. در پایان هر دوره و پس­از امتحان، پرسشنامه­ای حاوی 20 سؤال در اختیار آنان قرار گرفت تا تغییر سرفصل­های فیزیک پزشکی نظر سنجی شود. پاسخ­ها با گزینه­های به­شدت موافق (5)، موافق (4)، بی­نظر (3)، مخالف (2) و به­شدت مخالف (1) ارزیابی کمّی شدند.

یافته‌ها: متوسط ارزیابی دانشجویان در مورد آموزش اصول تصویربرداری پزشکی نسبت به مطالب موجود فیزیک پزشکی عدد 92/3 یعنی نزدیک به موافق است. ارزیابی دانشجویان از آموزش عملی روش­های تصویربرداری رادیولوژی CT و MRI و پزشکی هسته­ای 04/4 است یعنی موافقند.

نتیجه­گیری: تغییر سرفصل­های فیزیک پزشکی با گرایش فیزیک کاربردی بخصوص در زمینه روش­های تصویربرداری مدرن پزشکی مورد توافق دانشجویان است.

متن کامل [PDF 204 kb]   (3807 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb