دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1386 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 31-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi A, Hosseini M, Aghily H, Mirjalili M. THE INVESTIGATION OF APPLYING MULTIPLE-CHOICE QUESTION MAKING RULES IN FINAL EXAMS OF THE FACULTY MEMBERS OF YAZD MEDICAL SHAHID SADOUGHI UNIVERSITY. jmed. 2007; 2 (1) :31-38
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-39-fa.html
واعظی علی اکبر، حسینی محمد، عقیلی حسین، میرجلیلی محمد رضا. بررسی میزان رعایت قواعد تهیه سؤالات چند گزینه ای درسؤالات پایان ترم اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1386; 2 (1) :31-38

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-39-fa.html


مربي دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (24933 مشاهده)

مقدمه و هدف : متداول ترین آزمون عینی مورد استفاده در علوم پزشکی آزمون چند گزینه ای است . این نوع آزمون هم از نظر یکنواختی سؤالها وهم به سبب حساسیت کم در مقابل حدس زدن کورکورانه وهم از لحاظ سهولت تصحیح پاسخنامه ها بهترین نوع آزمونهای عینی است. هدف از این مطالعه تعیین میزان رعایت قواعد تهیه سؤالات چند گزینه ای درسؤالات پایان ترم اعضای هیئت علمی ومدرسان دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی بود.

روش بررسی : این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود که بر سؤالات امتحانی پایان ترم 187 نفر از اعضای هیئت علمی ومدرسان - دانشگاه که درپایان ترم ، دانشجویان خود راباسؤالات چند گزینه ای ارزیابی نموده بودند- (187) نفر انجام شد.جمع آوری اطلاعات با استفاده از چک لیست طراحی شده از سوی اعضای مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه حاوی اطلاعات دموگرافیک عضو هیئت علمی وموارد چگونگی تطبیق سؤالات چندگزینه ای پایان ترم با قواعد طراحی این گونه سؤالات انجام شد و پس از دسته بندی اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت .

نتایج : نتایج نشان داد که از 187 نمونه 1/79 درصد ( 148 نفر ) مرد وبقیه زن بودند وبیشترین تعداد نمونه ها از دانشکده پزشکی ( بالینی ) 2/41 % ( 77 نفر ) وکمترین از دانشکده بهداشت 8 درصد (15) نفر بودندتوزیع فراوانی نمره ها درنمونه ها شامل 6/24%
( 46 نفر ) خوب و 8/66 درصد(125) نفر متوسط و 6/8 درصد ( 16 نفر) ضعیف بود بیشترین درصد نمره های خوب مربوط به دانشکده پرستاری ومامائی 4/30 درصد وکمترین درصد نمره های خوب مربوط به دانشکده پیراپزشکی 6/5 درصد بود همچنین بیشترین نمره متوسط مربوط به دانشکده پیراپزشکی 3/83 درصدوکمترین آن مربوط به دانشکده دندانپزشکی 46 درصد و بیشترین میزان نمرۀ ضعیف نیز مربوط به دانشکده دندانپزشکی 16 درصد وکمترین میزان دانشکده پزشکی ( بالینی ) 2/5 درصد بود.

بحث : باتوجه به اهمیت نقش ارزیابی درفرآیند آموزش و تحکیم وتثبیت آموخته های دانشجویان در امتحانات پایان ترم ، ارائه سؤالات استاندارد ومنطبق با قواعد طراحی سؤالات چند گزینه ای اجتناب ناپذیر است که برای نیل به این هدف ، لازم است اعضای هیئت علمی آموزشهای ضروری را فرا گیرند و همچنین شایسته است که مراکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی کشور درزمینۀ بررسی سؤالات چند گزینه ای و ارائه بازخورد بررسی سؤالات به آنان همت گمارند.

متن کامل [PDF 154 kb]   (1913 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb