دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 46-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzban A, Rahmanian V, Ayasi M, Delavari S, Barzegran M. Ecological Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Students' Viewpoint at Hormozgan University of Medical Sciences. jmed. 2019; 14 (1) :46-55
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-942-fa.html
مرزبان آمنه، رحمانیان وحید، ایاسی مریم، دلاوری سمانه، برزگران مهران. بررسی عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (1) :46-55

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-942-fa.html


مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
چکیده:   (849 مشاهده)
چکیده
مقدمه: عوامل محیطی مانند دما، رطوبت و نور می¬توانند بر محیط یادگیری و کیفیت آموزش مداوم تأثیر بگذارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 79 انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی برروی 400 نفر دانشجو انجام شد. روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای بود. ابزار جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه استاندارد دو قسمتی ویژگی¬های جمعیت شناختی و عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز 29 سوالی بود. داده- ها با استفاده از شاخص¬های پراکندگی مرکزی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار)، تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شد
نتایج: به ترتیب میانگین و انحراف معیار نمره نظرات دانشجویان در مورد عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس در سه حیطه مربوط به استاد، دانشجو و محیط به ترتیب 54/1±10/2 ، 56/1±20/2 و 48/1±69/3 بدست آمد. بین میانگین نمره نظرات دانشجویان در حیطه محیط در دو جنس اختلاف آماری معناداری مشاهده شد (02/0=P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد با برنامه¬ریزی زمانی مناسب و برگزاری جلسات مشترک بین اساتید و دانشجویان و مسئولان امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و پشتیبانی و اخذ نظرات دانشجویان می توان در جهت ارتقاء شرایط اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس گام موثری برداشت.
واژه‌های کلیدی: اکولوژیک، کلاس درس، تمرکز، یادگیری، دانشجو

 
متن کامل [PDF 1003 kb]   (461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb