دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 304-315 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghbouli N, Pourhassan S. What do the first year medical students ask their mentors: the report of a 4-year study. jmed. 2019; 13 (4) :304-315
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-936-fa.html
مقبولی نسترن، پورحسن سعید. دانشجویان سال اول پزشکی از منتورهایشان چه می‌پرسند: نتایج یک مطالعه 4 ساله. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (4) :304-315

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-936-fa.html


2- استادیار بیماری های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، saeed.pourhassan@gmail.com
چکیده:   (1464 مشاهده)
چکیده
مقدمه: ورود به دانشگاه با توجه به تغییر محیط آموزشی، حجم و سختی دروس و دوری از خانواده باعث به وجود آمدن استرس و تنش در دانشجویان سال اول می­شود که می­تواند منجر به افت تحصیلی، آسیب­های روحی، افسردگی و تغییر سبک زندگی آنان گردد. هدف از این مطالعه بررسی مشکلات دانشجویان پزشکی سال اول، دسته­بندی آنها و بررسی سیر این مشکلات در طی یک سال است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی-کمی است که در سال­های97-1393 انجام شد .جامعه هدف آن گروهی ازدانشجویان سال 3 و 4 پزشکی هستند که به عنوان منتور در برنامه منتورینگ دانشکده شرکت کرده­اند. هر 2 هفته در طی سال تحصیلی با منتورها تماس تلفنی گرفته شد و در مورد مشکلاتی که منتی­ها (دانشجویان سال اول) مطرح کرده­اند و پاسخ­هایی که منتورها ارایه داده­اند، سوال پرسیده شد و در فرم­هایی ثبت شد. با مراجعه به مطالب فرم­ها، کدها در مرحله اولیه استخراج گردید و بعد بر اساس مشابهت موردهای موجود بین این کدها، طبقه بندی صورت گرفت و تعداد مطرح شدن مضامین و سیر تغییرات آنها به تفکیک جنسیت گزارش شد.
نتایج: در طی 4 سال اجرای برنامه، 3420 عدد فرم جمع­آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت. سوالات و مشکلات دانشجویان سال اول در این مطالعه در 4 گروه مشکلات درسی، روانی-اجتماعی، الگوپذیری و سازمانی طبقه­بندی شدند. مشکلات درسی در طول سال بیشترین تعداد سوالات و سپس مسایل روانی-اجتماعی بیشترین را به خود اختصاص دادند. موارد مطرح شدن روانی-اجتماعی و الگوگیری در طول سال افزایش یافت در حالیکه موارد درسی و سازمانی سیر نسبتاً ثابتی در طول سال تحصیلی داشتند.
نتیجه‌گیری: این نتایج ضرورت سیستم حمایتی در زمینه­های درسی (تامین منابع علمی مناسب، روش­های یادگیری و مطالعه، مدیریت زمان و برنامه­ریزی درسی)؛ زمینه­های روانی-اجتماعی (افزایش مهارت­های مدیریت روابط بین فردی، مدیریت استرس، مهارت تعادل در درس و زندگی شخصی و بهبود فضای خوابگاه­ها) و توجه به ایجاد الگوهای مناسب (Role model) برای دانشجویان پزشکی را تاکید می­کند.
واژه‌های کلیدی: دانشجوی پزشکی، آموزش پزشکی، منتورینگ
متن کامل [PDF 1084 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb