دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 300-287 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nobakht M, Gholami H, Emadzadeh A, Momeni Rad S. A survey on the quality of Master of Medical Education e-learning Course at Mashhad University of Medical Sciences . jmed 2017; 11 (4) :287-300
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-703-fa.html
نوبخت ملیحه، غلامی حسن، عماد زاده علی، سرگزی سمانه. بررسی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (4) :287-300

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-703-fa.html


کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (9463 مشاهده)

چکیده

مقدمه: امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا با ارائه برنامه‌ها و دوره‌های یادگیری الکترونیکی پا به عرصه وجود نهاده‌اند تا پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقه‌مندان برای آموزش باشند. از طرفی صاحب‌نظران عقیده دارند که بسیاری از دوره‌های مذکور، مطابق با معیارها و استانداردهای مطرح در زمینه آموزش الکترونیکی نبوده و در نتیجه، اهداف برگزاری این برنامه‌ها را به خوبی محقق نمی‌سازند؛ لذا ارزیابی کیفیت، بررسی و ارتقاء دوره‌های آموزش الکترونیکی یکی از وظایف این مؤسسات می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی پرداخت.

روش بررسی: با مرور گسترده متون و منابع معتبر، معیارهای مهم کیفیت دوره‌های آموزش الکترونیکی استخراج و بر این اساس، مقیاسی درجه‌بندی شده مشتمل بر 9 مؤلفه و 173 گویه طراحی گردید. روایی محتوایی این ابزار با نظر ده نفر از متخصصین و به­کارگیری تکنیک لاشه تائید شد و ضریب پایایی آن با روش پایایی بین ارزیابان، 88/0 محاسبه گردید. در مرحله بعد، این ابزار در اختیار 3 نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی قرار گرفته و تکمیل شد. داده‌های حاصل، با استفاده از نسخه 16 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

 نتایج::  یافته‌ها نشان داد که کیفیت مؤلفه‌های محتوا و دسترس‌پذیری در سطح مطلوب؛ کیفیت مؤلفه‌های طراحی آموزشی، سیستم مدیریت یادگیری، چندرسانه‌ای و سنجش دانشجو در سطح نسبتاً مطلوب و کیفیت مؤلفه‌های تعامل، بازخورد و پشتیبانی از دانشجو در سطح نامطلوب قرار دارند و در مجموع، کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی، با توجه به معیارهای مذکور، در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتایج هم‌چنین نشان داد که در هیچ‌یک از مؤلفه‌های تحقیق، تفاوت آماری معنا‌داری در نمرات کیفیت، بین متخصصین وجود ندارد.

 نتیجه‌گیری:   اگرچه یافته‌های این پژوهش نشان داد که از نظر متخصصین، کیفیت دوره آموزش الکترونیکی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد ولی برای رسیدن به حداکثر مطلوبیت در کیفیت این دوره، لازم است که متولیان امر آموزش الکترونیکی، گویه‌هایی را که میانگین آن‌ها پایین‌تر از 66/1 است، مورد بررسی و به مؤلفه‌هایی که کیفیت مطلوب ندارند توجّه ویژه داشته باشند و اقداماتی را که در راستای بهبود وضعیت مؤلفه‌ها پیشنهاد شده است، مورد توجه قرار دهند.

متن کامل [PDF 317 kb]   (1885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1395/3/5 | پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1396/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb