دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 2-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kojury J, Amini M, Rivaz S, Dehghani M R, Rivaz M, Doostkam A. The effect of early clinical exposure program on first year medical students’ attitudes and function in Shiraz University of Medical Sciences. jmed. 2016; 11 (1) :2-10
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-625-fa.html
کجوری جواد، امینی میترا، ریواز سارا، دهقانی محمدرضا، ریواز مژده، دوستکام آیدا. تأثیر برنامه دوره‏های تماس زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (1) :2-10

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-625-fa.html


کارشناسی ارشد مدیریت کارشناس ارزشیابی. مرکز تحقیقات توسعه آموزش پزشکی، شیراز، ایران. ، srivaz333@gmail.com
چکیده:   (3795 مشاهده)

مقدمه: تحصیل در دوره پزشکی می‏تواند با تنش‏های زیادی همراه باشد. به‏علاوه، آموزش پزشکی دردهه‏های اخیر رویکرد جدیدی نسبت به تجربه بالینی زودرس داشته است، چرا ‏که می‏تواند باعث افزایش انگیزه و کاهش تنش حرفه‏ای باشد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر یک دوره کوتاه مدت یک‌ماهه برخورد زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی می‏باشد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 70 نفر از دانشجویان سال اول پزشکی ورودی نیمسال اول 94-93 دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرکت داشتند. دانشجویان بعد از مواجهه زودرس با محیط بالینی به سوالات پرسشنامه‏ای که بر اساس طیف لیکرت ( از بسیار ضعیف=1 تا بسیارخوب=5) نمره گذاری شده بود، پاسخ دادند. ضریب اطمینان پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد.

نتایج: کلیه دانشجویان شرکت کننده در مطالعه به سوالات پرسشنامه مبنی بر تاثیر برنامه مواجهه زودرس دانشجویان در محیط‏های بالینی پاسخ دادند. نتایج بررسی توصیفی نشان داد 80 % دانشجویان کیفیت اجرای برنامه‏ تماس زودهنگام با بیماران را موثر و خوب ارزیابی کردند. 80 % دانشجویان ارائه این برنامه را در ایجاد نگرش جدید نسبت به حرفه پزشکی تاثیرگذار بیان کردند. در کل 1/77% دانشجویان اجرای برنامه را بسیار خوب ارزیابی کردند و انجام آن را در ایجاد انگیزه و افزایش حس مسوولیت‏پذیری و داشتن برخورد مناسب با بیماران موثر دانستند.

نتیجه‏گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده، اجرای دوره کوتاه مدت برخورد زودرس بالینی به عنوان عامل انگیزش و افزایش عملکرد و سوق دادن دانشجویان به سوی یادگیری بهتر می‏باشد. لذا پیشنهاد می‏گردد که برنامه تماس زودرس به عنوان بخشی از آموزش‏های دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود.

متن کامل [PDF 260 kb]   (694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb