دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 340-351 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzazadeh A, Gandomkar R, Shahsavari H, Shariat Moharari R, Niknafs N, Shirazi M, et al . Applying accreditation standards in a self-evaluation process: The experience of Educational Development Center of Tehran University of Medical Sciences. jmed. 2016; 10 (4) :340-351
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-579-fa.html
میرزازاده عظیم، گندمکار رقیه، شهسواری هومن، شریعت محرری رضا، نیک نفس نیکو، شیرازی ماندانا، و همکاران.. به‌کارگیری استانداردهای اعتباربخشی در یک فرایند خود ارزشیابی: تجربه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :340-351

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-579-fa.html


پزشک عمومی، دانشجوی دکترا، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، rgandomkar@razi.tums.ac.ir.
چکیده:   (6183 مشاهده)

سابقه و هدف: مراکز مطالعات و توسعه آموزش به عنوان متولی توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی به منظور بهبود کیفیت فعالیت‌هایشان نیاز به ارزشیابی دارند. اگر چه وضعیت مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی و اعتباربخشی‌های کشوری درخور توجه بوده، ولی در طول دوران فعالیت خود با مشکلاتی مواجه بوده است. هدف از مطالعه حاضر ارایه تجربه مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در به کارگیری استانداردهای اعتباربخشی در یک فرایند خود ارزشیابی، نتایج آن و دستاوردهای حاصل از این تجربه بود. روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک ارزشیابی درونی از نوع خود ارزشیابی موسسه‌ای (‌Institutional Self-evaluation) بود که بر اساس استانداردهای اعتباربخشی کشوری (1391) انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای با سوالات باز بر اساس مدل SWOT گردآوری شد. داده‌ها به روش تحلیل محتوای مستقیم (directed content analysis) تحلیل شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج SWOT در مجموع 84 مورد نقاط قوت، 87 مورد نقاط ضعف، 15 مورد فرصت، 24 مورد تهدید و همچنین 99 راهکار ارتقای کیفیت گزارش شد. مهمترین نقاط قوت مرکز وجود ساز و کار تدوین شده در خصوص فرایندهای پژوهش در آموزش و دانش‌پژوهی آموزشی، اجرای دوره‌های متنوع توانمندسازی و تربیت بیمار استاندارد بودند. مهمترین نقاط ضعف آن مشخص نبودن متولی فعالیت‌های آموزش پاسخگو، نبود دستورالعمل تدوین شده جهت نظارت بر برنامه‌ریزی و بازنگری برنامه‌های آموزشی در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی و ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی بودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج ارزشیابی حاضر در تعیین خط مشی آتی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، مانند اصلاح برنامه راهبردی آن راهگشا خواهد بود. امید است تجربه فعلی برای دست اندرکاران مراکز مطالعات در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مفید ‌باشد.

متن کامل [PDF 267 kb]   (1050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb