دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 333-339 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaee V, Mehrabian M, Alimohammadi T. Evaluation of formative assessment of residents of internal medicine and surgery. jmed. 2016; 10 (4) :333-339
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-571-fa.html
میرزایی وحید، مهرابیان میلاد، علی محمدی طاهره. ارزیابی آزمون‌های تکوینی در دستیاران داخلی و جراحی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :333-339

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-571-fa.html


کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ، alimohammadit@yahoo.com
چکیده:   (3858 مشاهده)

مقدمه: ارزیابی مبنایی برای تغییر، تبدیل و بهبود می‌باشد و بستری در جهت بالا بردن سطح کیفی فرآیند تدریس و یادگیری به شمار می‌رود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نحوه ارزیابی تکوینی دستیاران تخصصی داخلی و جراحی و مقایسه آنها با هم می‌باشد. روش‌بررسی: مطالعه حاضر مقطعی- پیمایشی و از نوع ارزیابی می‌باشد. با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، هفت دانشگاه انتخاب شده و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده 98 دستیار وارد مطالعه شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ 82/0 بدست آمد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS/16 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: از دیدگاه دستیاران داخلی، در حیطه‌های شش‌گانه ارزیابی تکوینی، حضور فیزیکی دستیاران در کشیکها، حضور بهموقع بر بالین بیمار تحلیل بالینی به ترتیب بیشترین موارد مورد ارزیابی بودند، همچنین، از دیدگاه دستیاران جراحی حضور فیزیکی دستیاران در کشیک‌ها، حضور بهموقع بر بالین بیمار و آموزش به دستیاران سال پایین بهترتیب بیشترین موارد مورد ارزیابی بودند. در ارزیابی مورد حضور بهموقع بر بالین بیمار و حیطه مراقبت از بیمار تفاوت معنی‌داری میان دستیاران داخلی و جراحی وجود داشت. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌گردد مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ارزیابی تکوینی بیشتر بها دهند و جهت بهبود شرایط برنامه‌ریزی و تلاش نمایند و به ارزیابی آیتم‌های مانند حضور فیزیکی دستیاران بسنده نکنند و رعایت حفظ اسرار بیمار، تعهدات اخلاقی آنها و تحلیل بالینی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی تکوینی، دستیار، داخلی، جراحی
متن کامل [PDF 199 kb]   (661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb