دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 246-254 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi A, Azizian F, Kopayehzadeh J. Survey compare team based learning and lecture teaching method, on learning-teaching process nursing student's, in Surgical and Internal Diseases course. jmed. 2015; 10 (3) :246-254
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-546-fa.html
واعظی علی اکبر، عزیزیان فاطمه، کوهپایه زاده جلیل. بررسی مقایسه‌ آموزش مبتنی بر تیم و روش سخنرانی بر فرآیند یادگیری-یاددهی دانشجویان پرستاری در درس پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (3) :246-254

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-546-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، ایران ، azizianf@gmail.com
چکیده:   (6609 مشاهده)

مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه آموزش مبتنی ‌بر‌ تیم و روش سخنرانی بر‌فرآیند یادگیری-یاددهی دانشجویان پرستاری در درس پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی انجام شد.

روش‌بررسی: این مطالعه از نوع تجربی است که روی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهید صدوقی یزد و میبد انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ترم ششم دانشکده‌پرستاری‌یزد (48نفر) و دانشکده پرستاری میبد (28نفر) بود. میزان یادگیری دانشجویان از مباحث تدریس شده با شیوه سخنرانی با استفاده از آزمون چندگزینه‌ای و تدریس مبتنی‌بر ‌تیم با استفاده از آزمون چند‌گزینه‌ای ‌فردی، گروهی، مرحله استیناف و تکلیف گروهی اندازه‌گیری ‌شد. برای سنجش رضایتمندی پرسشنامه‌ ترجمه‌ شده با طیف لیکرت پنج درجه‌ای مورد‌استفاده‌ قرارگرفت. داده‌ها، توسط آزمون‌های آماری ‌(تی‌مستقل، تی‌زوجی و آنوا) و با نرم افزارSPSS  ویرایش 17مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج بین میانگین نمره یادگیری دانشجویان گروه آزمون از روش تدریس مبتنی ‌بر ‌تیم در ارزیابی فردی (28/2±48/13) و گروهی (17/1±2/17) تفاوت معنی‌داری را نشان‌ داد (000/0=P) و میانگین نمره آزمون کلی با روش مبتنی ‌بر ‌‌تیم (98/0±84/17) بالاتر از میانگین آزمون با روش سخنرانی (31/2±16) بود. 100درصد دانشجویان معتقد بودند که یادگیری مبتنی‌ بر‌ تیم مهارت بین‌فردی و بین‌گروهی را در آن‌ها افزایش داده است. 7/97 درصد ذکر کردند که با این روش، محتوای درس را بهتر درک ‌کرده‌اند. کمترین میزان رضایت مربوط به یادگیر‌ی پیوسته در طول عمر2/51 درصد بود.

نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان‌داد روش یادگیری مبتنی‌ بر ‌تیم باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی و درک بهتر مفاهیم و تسهیل یادگیری در بیشتر دانشجویان شده است.

متن کامل [PDF 271 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb