دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 41-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Bidaki M, Rajabpour Sanati A, Hashemian S, Rajai Ghannad F, Nadjafi Semnani M. A survey on students' attitude toward teachers’ educational characteristics in Birjand University of Medical Sciences in 2014. jmed. 2014; 9 (2) :41-48
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-289-fa.html
زارع بیدکی مجید، رجب پور صنعتی علی، هاشمیان سید سپهر، رجایی قناد فاطمه، نجفی سمنانی محمد. بررسی نظرات دانشجویان در مورد ویژگی‌های آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 93-1392. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (2) :41-48

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-289-fa.html


دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ali.poursanati@gmail.com
چکیده:   (9512 مشاهده)

سابقه و اهداف: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اساتید به عنوان عناصر اصلی در آموزش و پژوهش شناخته می‌شوند، بنا بر این،یکی از راه‏های کنترل کیفی در نظام آموزش پزشکی، ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی از نظر کیفیت تدریس و تعاملات آموزشی آنان است. مطالعه فعلی با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت فعلی تدریس اساتید در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.

روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی که توسط مرکز مطالعات و آموزش پزشکی دانشگاه طراحی شده بود، نگرش دانشجویان نسبت به ویژگی‌های آموزشی و تدریس اساتید مورد بررسی قرار گرفت. سپس نمرات پایان ترم و معدل کل دانشجویان به طور خودکار از پایگاه داده دانشگاه فراخوانی و با پرسشنامه‌ها در پایگاه داده پرتال آموزش الکترونیکی ثبت شد، سپس داده‌ها با نرم افزار SPSS 19 و آزمون‌هایتی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: از مجموع 7 دانشکده مختلف، جمعاً 827 نفر وارد این مطالعه شدند. میانگین نمره کلی نگرش ۱۶/۴ از 5 بود که نشان از رضایت بالای دانشجویان از عناصر سازنده شاخص تدریس اساتید داشت. در میان دانشکده‌ها، آموزشکده فوریت‌های پزشکی بالاترین نمره میانگین (و بالاترین متوسط نمره) را در بین سایر دانشکده‌ها داشت. همچنین میان نمره نگرش در دو جنس تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 P< ).

نتیجه‌گیری: ارزشیابی اساتید زمینه‌ای را برای رقابت، انتخاب برترین اساتید از دیدگاه دانشجویان و کمک به دانشجویان سال‌های بعد جهت انتخاب استاد خود فراهم می‌آورد. این ارزشیابی را صرفاً نباید از نمرات نظرسنجی دانشجویان به دست آورد و باید با فراهم آوردن پروتکل‌های مختلف در این مسیر، نمرات دانشجویان را به واقعیت هر استاد نزدیک نمود.

متن کامل [PDF 193 kb]   (1497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb