دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 34-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Vafaee Najar A, Amini A, Lael-monfared E, Sepahi Baghan M. Compliance between what teachers taught and the course plans: The students' perspective at the School of Public Health of Mashhad University of Medical Sciences . jmed. 2014; 9 (1) :34-44
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-255-fa.html
ابراهیمی پور حسین، وفایی نجار علی، امینی امین رضا، لعل منفرد الهه، سپاهی باغان مهدیه. تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب: دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (1) :34-44

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-255-fa.html


، elm_monfared@yahoo.com
چکیده:   (9607 مشاهده)

 

سابقه و اهداف: تدریس کارآمد و اثر بخش در آموزش پزشکی نیازمند تدوین طرح دوره برای دستیابی به آموزش اثر بخش است، در این راستا بررسی چگونگی دستیابی به اهداف مشخص شده  طرح دوره از دیدگاه دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی آموزش ضروری است. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب دروس اختصاصی از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد در سال 1391 انجام شده است.

 

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 138 نفر از دانشجویان در خصوص طرح دوره‌های دروس اختصاصی در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 91-90 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به سرفصل جلسات آموزشی در طرح دوره مصوب برای هر درس چک لیستی تدوین گردید که سرفصل جلسات آموزشی ذکر شده در طرح دوره به عنوان سؤال (سبک لیکرت) تنظیم گردید، داده‌ها به صورت میدانی گردآوری شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و ANOVA و نرم‌افزار SPSS 16 انجام شد.

 

یافته‌ها: حداقل میزان انطباق محتوای تدریس شده توسط استاد با رئوس مندرج در طرح دوره‌ها طبق دیدگاه دانشجویان، 18/18%، حداکثر تطبیق 100% و میانگین نمره تطابق سرفصل تدریس شده با سرفصل طرح دوره مصوب دانشکده 61/20±01/77 بود. همچنین نتایج نشان دهنده اختلاف معنی‌داری بین میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی مختلف بود. (05/0>P، 8/5=f).

 نتیجه‌گیری: میزان تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب تا حدودی مطلوب ارزیابی گردید که به روز شدن سرفصل‌های دروس اختصاصی با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و نظارت دقیق‌تر این دانشگاه‌ها بر اجرای طرح دوره‌ها به همراه توانمندسازی اساتید در خصوص نحوه تدوین و استفاده از طرح دوره، می‌تواند در ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه تأثیرگذار باشد.

متن کامل [PDF 1377 kb]   (1548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb