دوره 7، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 27-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei M, Mehrparvar A H, Bahaloo M, Davari M H, Owlia H R. A comparative study of viewpoints of subjects liable to continuous medical education (CME) about the method of presentation of programs in 2011. jmed. 2012; 7 (3) :27-35
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-163-fa.html
میرزایی مسعود، مهرپرور امیر هوشنگ، بهاءلو مریم، داوری محمد حسین، اولیاء حمیدرضا. بررسی مقایسه‌ای دیدگاه مشمولین آموزش مداوم نسبت به شیوه ارائه برنامه‌ها به صورت حضوری و الکترونیکی در سال 1390. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (3) :27-35

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-163-fa.html


، drbahaloo@gmail.com
چکیده:   (14396 مشاهده)

سابقه و اهداف: در کشور ما آموزش مداوم پزشکی در قالب الکترونیک موضوع نسبتاً جدیدی است. با توجه به محدودیت زمانی و مکانی برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی حضوری و در مقابل در دسترس بودن برنامه‌های آنلاین در هر مکان و زمان، ارائه برنامه‌ها به صورت الکترونیکی کمک زیادی به استفاده تعداد بیشتری از مشمولان می‌کند. دفتر آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی یزد از پزشکان شرکت کننده در برنامه‌ها در مورد شیوه ارائه برنامه‌ها به صورت حضوری و الکترونیکی نظرسنجی نموده است تا بتواند برنامه‌هایی متناسب با شیوه مورد نظر آنان ارائه نماید.

روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌های محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی آن نیز تأیید و توسط 98 پزشک عمومی تکمیل گردید. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری آسان از میان کلیه پزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه‌های بازآموزی در نیمه دوم سال 1390 انتخاب شدند.

یافته‌ها: . میانگین سنی شرکت کنندگان 9/41 سال بود و 62% از آن‌ها مرد بودند. پزشکان مطلوب‌ترین روش آموزشی در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی را، روش‌های الکترونیکی 1/57% (56 نفر) انتخاب نمودند. مناسب‌ترین برنامه‌های حضوری را سخنرانی (1/58%) و کارگاه‌های عملی (7/38%) و بهترین قالب برنامه‌های الکترونیکی را خودآموزی با دیسک فشرده ( CD ) و برنامه‌های اینترنتی دانستند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، گرایش به برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی الکترونیکی در بین پزشکان افزایش یافته است. همچنین اجرای این نوع برنامه‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و دسترسی مکانی آسان‌تر به برنامه‌ها، به پزشکان کمک کند.

 

متن کامل [PDF 151 kb]   (1851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb